Nem vitás, hogy hatalmas lehetőségek vannak a közösségi aktivitások mobil telefonra való ültetésében. Gondolok itt nem csak a megszokott fotó és videó megosztásokon, hanem pl. a geotagging, twitter, Google Latitude és a legújabb őrületre, az augmented reality-re épülő alkalmazásokra és ezek kombinálására. Mit várhatunk és milyen lehetőségeket rejt a jövő a mobi, social network-ök számára?
Rich Communications Suite (RCS)
Nyilván a telefongyártók sem szeretnének a közösségi buliból kimaradni, ezért megalkották az RCS technológiát. Ha RCS technológiát támogató hálózaton vagyunk és a telefonunk is támogatja azt, a mobilunk egy komplett közösségi hálózattá alakul át. Legkönnyebben úgy képzelhetjük el az egészet, mintha a telefonunkra rárakták volna a Facebook-ot. "Névjegyzék" helyett az "Ismerőseink" vannak, akiknek folyamatosan nyomon követhetjük állapotaikat, üzenhetünk az üzenő falra, de természetesen fel is hívhatjuk őket. Nem kell sokat várni a technológia világméretű elterjedésére, egyedül, ami gátolhatja az elterjedését, azok a tarifacsomagok árai, amit a szolgáltatók az RCS használatáért kérni fognak.
Hagyományos megoldások
Akinek iPhone-ja, vagy hasonló technikával felszerelt telefonja van, azok már tisztába vannak a mobil közösségi aktivitások előnyeivel. Ezeken a telefonokon már előre beépítik a népszerű közösségi oldalak mobilos verzióit (pl. a HTC Hero-ban a névjegyzékben már eleve integrálták a Facebook-os állapotok megjelenítését is), de később telepíthetünk egyéb közösségi alkalmazásokat is, pl. a Twitter vagy a Flickr, stb.
A kérdés az, hogy mit hoz a jövő, a fenti megoldások közül melyik fog hamarabb elterjedni?A mobil szolgáltatók átalalulnak egyszerű internet szolgáltatóvá, vagy ővék lesznek a mobil közösségek?
Jelenleg az összes nagyobb telefongyártó vállalat a közösségek felé mozdul el, úgy, hogy vagy lehetővé teszi külső alkalmazásként a telepítését (iPhone, Android, Ovi) vagy előre telepíti a kapcsolódási lehetőséget (pl. a Sony Ericsson Facebook-os telefonja). Az általuk választott hálózat pedig nem véletlen a világ legelterjedtebb közösségi hálózata, a Facebook. Hiába próbálnak bármit is tenni a gyártók, a Fb- megkerülhetetlen, vagy integrálják a saját készülékükbe vagy lemondhatnak a közösségekről. A dolgok jelenlegi állása szerint a jövőben a mobil közösségi hálózatokat a Facebook fogja uralni, hacsak nem kavar be valamit az RCS.
Az RCS nagy hátránya az, hogy a közösségek már kialakultak a neten, az emberek pedig nem akarnak létrehozni még egyet, hanem a meglévőt szeretnék integrálni a mobiljukra. Az RCS-nek akkor van esélye, ha megteremti a kommunikációs lehetőséget ezekkel, a már meglévő hálózatokkal (pl. a Facebook Connect segítségével), nem pedig egy újba akarja belekényszeríteni az előfizetőket.